Cskosnadrg
Cskosnadrg nven lett hrhedt Krisztin, mr els osztlyos korban. Bizonyra onnan a neve, hogy legtbbszr ebben a kirvan cskos ruhadarabban jrt iskolba. A hrhedt jelzt meg.... ht a rakonctlan, tlmozgsos, s sokszor a szemtelensg hatrt srol, st tlp viselkedsrt, nagy szjrt kapta. Legalbbis a neveli szobban gy jellemezte, - mit jellemezte - naponta szidalmazta az elss tant nni. Sehogyan sem jttek ki egymssal, gy knldtk t a msodik vet is. Ha Cskosnadrg szba jtt a nevelk kztt, csak sznakoztak kollganjkn, s titokban rltek, hogy nem az osztlyukat ronglja.
mde Cskosnadrg harmadikos lett! A tbbi nevel boldogan felllegzett, mikor kiderlt, hogy n leszek az, aki megkapja ezt a gyereket. Br az osztly sszettele sem tl biztat, na de Cskosnadrggal!
Ht bizony v elejn, gy hrom hnapig ugyancsak megvvtuk egymssal a csatt! De Cskosnadrgbl lassan-lassan Krisztin lett. szrevette ugyanis, hogy engem komolyan rdekel. Hogy odafigyelek r, s nem csak szidom, de ha lehet dicsretet is kap. ennek hogy tudott rlni!? Ilyenkor csak gy csillogott a szeme! Ha panaszt hallottam r, mindig idt szntam a tnyek kidertsre, s tbbszr rjttem, az mr mindenkinek termszetes, hogy Krisztin a hibs. Akkor is, ha nem! Ezt mindig kitrgyaltuk az osztllyal, s a gyerek nagyon hls volt az igazsgrt.
Negyedik osztlyra mr egszen jl kezelhet, hozzm bizalommal fordul lett.
v vgre meg -bizton llthatom- nagyon megszerettk egymst. Br alig brt tevicklni tdikbe, nagyon meggrte nekem, hogy igyekezni fog, s nem hallok majd rla rosszat.
De nem gy lett. Igaz, a cskos nevet nem cipelte mr magval, de egyre tbbet lehetett hallani viselt dolgairl. A tanuls nem ment, tanraival szemben sndiszn - tskket nvesztett, szemtelen volt. Ha tallkoztam vele, s krdn nztem r, csak lesttte a szemt, s azt mondta:
- Majd megprblok j lenni.
Ha alss nevelt kldtek helyettesteni Krisztin osztlyba, ht akkor sem brt magval. Mr tudtk, csak azt kell mondani:
-Krisztin! Megmondom az Ica nninek, hogy viselkedsz!
Nem volt tovbb gond vele.
A gyerkc bizony megbukott tdikben, megbukott hatodikban.
Mr jra hrhedt lett, s egyre nagyobbakra nttek a sndiszn-tski. Sok rosszat hallok rla...... nagyszj, verekeds, erszakos kamassz vlt.
A minap is tjtt az alss gyerekek pletbe, valamelyik kisebbel volt halaszthatatlan elszmolni valja. Mr ppen a nyomatk kedvrt tlegelni kezdte a (nem ppen rtatlan) negyedikest, amikor az gyeletes nevel kzbelpett.
Ennek az lett az eredmnye, hogy Krisztin az sszes indulatval a tant nni ellen fordult. Minsthetetlen hangon szablyosan „leugatta”.
gy hallottam a neveli szobban. Nagyon szomor lettem.
Mit ad Isten, hazafel a bolt eltt, ott ll a gyerek. Csak odamegyek hozz!
- Cskolom Ica nni - mondja csendesen.
- Krisztin fiam, mit hallottam ma rlad! Nagyon szomor vagyok.
- Ht....elszllt az agyam- mondja lehorgasztott fejjel.
- Nagyon megbntottad Mrti nnit.
- Tudom, s mr bnom is.
Ekkor ltom m, hogy Mrti nni is a boltban van. A fi is szreveszi, sietve elkszn... Figyelem, mirt. Tblbol egy darabig... aztn odasomfordl kollganmhz.
Na s mit hallok!
- Tanr nni, szeretnk bocsnatot krni! Nagyon csnyn viselkedtem dleltt. Mskor nem teszem!
Akkor mi cinkosan sszemosolyogtunk a kiengeszteldtt tant nnivel.
*******
Olvass rn
Harmadikos tanulimmal Mra Ferenc A szzadik knyv c. rst vettk a minap. Kt venknt rcsodlkozom erre a gynyr novellra. Simogatja lelkemet a sok szpsg, ami benne tallhat. Megkrdeztem tanulimat, kitalljk-e, nekem melyik mondatok tetszenek legjobban. me, kitalltk:
....Jraval mhecske a gyimgyomban is megtallja a mzet.
....Versesknyv volt ez, tele nekem val versekkel, harmatosakkal, mint a hajnalvirg, csengbongkkal, mint a reggeli harangsz. Estlig tsuhantam flttk, mint fecske a vz fltt.
.....Nem fecske mdra kell tsurranni a knyvn. Meg is kell abban merlni.
.....”Okos knyv”....res volt az egsz, mint valami notesz. Csak az elsõ lapjra volt rrva desapm szp, reges betivel ez az egy sor:
„Sose kvnj tbb fldet, mint amennyit meg brsz szntani!”
Az ra alkalmat nyjtott arra, hogy megkrdezzem, kinek mennyi knyve van otthon, mekkora a sajt kis knyvtra.
A tagozatos „a” osztlyban minden tanul igen szp szm knyvvel br. Krds persze, ebbl mennyit olvastak el.
A „c” osztly tizenkilenc tanulja kzl hatan vlaszoltk, hogy egyetlen knyvk sincs. Szintn hatan, kik kt-hrom knyv tulajdonosai. A tbbiek ennl valamivel tbbel....gy tz alatti mennyisggel rendelkeznek.
Elgondolkodtat! Hol itt az eslyegyenlsg?
(2006.)
|